Low cost en transició
L’èxit de les aerolínies
de baix cost s’explica per haver fet possible a molts més usuaris l’opció de
viatjar en avió a un preu assequible, basant-se en l’eficiència en costos i el
canvi organitzatiu. El secret? La simplificació dels serveis oferts a bord, el
menor ús d’intermediaris en la distribució, l’elevada utilització i rotació de
les aeronaus, l’augment de capacitat, menors costos de personal i una selecció
de rutes estratègica.
Evidentment, els
passius d’un model de negoci obsessionat per la reducció de costos són les
incomoditats derivades de la menor disponibilitat d’espai i els sobrepreus
associats al consum de serveis complementaris al transport. Però tot i amb això
molts usuaris les prefereixen.
Anem a pams. Internet
ha estat un gran aliat estratègic en facilitar que l’usuari assumeixi moltes de
les gestions associades a la contractació del servei. L’ús diari de la flota
d’aeronaus és més elevat perquè s’especialitzen en trajectes curts que permeten
abastar en una mateixa jornada diferents punts geogràfics. Paguen salaris
inferiors, els rols professionals són més flexibles i subcontracten els serveis
especialitzats d’assistència a terra, el que redueix costos d’estructura, estalvia
inversions en formació i agilita els canvis de passatge i ruta. Finalment, s’opta
per proveir serveis de vol de curta distància des d’aeroports secundaris, assumint
menors taxes i beneficiant-se sovint de la generositat de l’administració local.
En prosperar aquest
model, el mercat del transport aeri s’ha transformat profundament. L’onada de
fusions i adquisicions ha derivat en una posició de domini oligopolístic dels
grans operadors en els vols intercontinentals, mentre es reestructuraven per
tal d’irrompre en el mercat de vols a curta distància amb les seves pròpies
marques i productes, tot incorporant elements distintius del low cost. La proliferació d’aquestes ofertes
necessàriament durà les companyies de baix cost a una nova onada d’innovacions
i a modificar l’abast del seu servei. Algunes ja operen des de hubs importants i ben aviat es
posicionaran en el mercat de vols a llarga distància, quan disposin de naus més
eficients en consum energètic.
Caldrà delimitar llavors
l’objecte de la competència, ja que l’estructura necessària per a mantenir
tripulacions i equipaments per a llargs desplaçaments, que impliquen horaris i
escales diferents i exigeixen més comoditat per a l’usuari, impediran assolir grans
diferències de costos. S’albira més flexibilitat i una hibridació de models,
tal vegada amb l’arribada de la classe business i nous serveis bàsics a les
companyies de baix cost, la utilització d’aeronaus de menor capacitat en vols
transoceànics o l’ús de noves estratègies d’organització en xarxa. Així, tot
mantenint l’esperit low cost, el
nucli del negoci podria transitar des de l’increment del tràfic cap a
l’extracció del màxim ingrés possible a cada passatger.
(Reproducció de l'article publicat ahir a El Periódico. Aquest és l'enllaç directe:
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada