Declaració d'hostilitats

La decisió del govern central de condicionar les aportacions rebudes per la Generalitat a través del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) és un nou episodi en el conflicte obert entre dues administracions enfrontades. Però l’incident té unes connotacions particulars que el transformen en un fet insòlit i de contingut estratègic. I no només per l’efemèride dels 40 anys del 20N...

Certament, aquesta acció ha de ser necessàriament interpretada en el context de les imminents eleccions generals i en el previsible rèdit electoral associat a l’enduriment davant d’una administració territorial econòmicament díscola i políticament deslleial i rebel.

Però l’exigència d’una fiscalització prèvia de la destinació dels fons i de la destinació dels pagaments corresponents erosiona clarament els fonaments de la descentralització de la hisenda púbica. A banda de la necessària transparència i rendició de comptes, el federalisme fiscal indica com als seus  principis fonamentals garantir la suficiència financera, l’autonomia financera i l’autonomia de gestió de totes les hisendes territorials.

Coneguts són els problemes de la Generalitat per atendre adequadament les competències transferides d’acord amb l’evolució de les seves necessitats reals. Una insuficiència financera que el nou model de finançament establert l’any 2009 està lluny de resoldre. Si, amb homogeneïtzació competencial, l’any 2009 el model de finançament donava lloc a que la Generalitat rebés per habitant un 3,6% més la mitjana estatal, l’any 2013 va ingressar un 2,5% menys.

Pel que fa a l’autonomia financera, aquesta es correspon amb la potestad de les administracions autonòmiques per a dotar-se d’una estructura impositiva pròpia i de participar en els impostos estatals, el contenciós entre les dues administracions ha esdevingut endèmic, amb el recurs recurrent al Tribunal constitucional per aturar repetidament els intents del govern català d’establir un marc normatiu diferenciat en l’àmbit fiscal per la via de l’establiment de nous tributs propis. Només cal recordar les topades derivades de l’euro per recepta, les taxes judicials, les grans superfícies, els dipòsits bancaris o la creació de l’agència tributària.  

Però la mesura anunciada atenta directament a l’autonomia de gestió del govern català, qui no podrà decidir sobre la prioritat i calendari de pagaments de les seves obligacions econòmiques. És a dir, una intervenció en tota regla, agreujada a més per l’obertura d’un espai a la web del Ministeri on els particulars poden denunciar al govern català si consideren que efectua una despesa contrària a llei.

Es transcendeix doncs d’un simple exercici de major fiscalització i s’entra de ple en l’àmbit d’una inaudita declaració d’hostilitats institucionals. Probablement, molt tingui a veure en aquest momentum  en l’escalada d’agressivitat del govern central la percepció de feblesa estratègica en el bàndol català. El pas en fals d’un Parlament que aprova una declaració que inicia un procés de ruptura i desconnexió però que poc després és incapaç d’elegir un nou president per a la Generalitat deixa l’executiu actual en situació d’inestabilitat i forçada temporalitat.

Aquesta fragilitat ha estat aprofitada pel bàndol adversari a la independència per entrar en una fase del joc. S’abandona l’obertura, quan ambdós contrincants apunten les seves intencions i fan uns moviments temptatius per explorar les reaccions del rival i s’entra de ple en el mig joc, on dominen tant els moviments tàctics i agressius que cerquen una victòria ràpida per l’aniquilació de les defenses rivals com els moviments estratègics que volen asfixiar la posició i les opcions de joc del rival per tal d’arribar a la fase final del procés en una posició més favorable.  

Després d’un llarg període on el govern central s’ha vist forçat a seguir d’esma els esdeveniments produïts al Parlament, al govern i als carrers de Catalunya, entrem ara en moment crític en el desenvolupament del joc/contenciós.

En la mesura que aquesta línia de fons creditícia ve atorgada discrecionalment pel govern central hom podia pensar que legítimament el creditor pot imposar les condicions que vulgui, però la naturalesa i orientació política dels requeriments establerts i el greuge comparatiu generat envers altres comunitats receptores d’aquesta línia de crèdit traspassen els límits de la lleialtat i el saber fer institucional, fins al punt d’incórrer en una acció jurídicament discutible.

Són injustificables els arguments atorgats per l’administració central per aquesta mesura discriminatòria. D’una banda, perquè la rebaixa del ràting al deute de la Generalitat es va iniciar amb anterioritat a la declaració de desconnexió feta pel Parlament. De l’altra, perquè justificar la intervenció en base a les declaracions d’alguns polítics sobre l’incompliment de l’objectiu de dèficit és un argument grotesc. Finalment, perquè els episodis de deslleialtat institucional van per barris. Així, el repartiment de l’objectiu l’objectiu de dèficit entre diferents nivells d’administració ha esdevingut un instrument per a la recentralització de la despesa pública i del poder de decisió econòmic. Entre 2010 i 2014 les comunitats autonòmiques han reduït un 41% el seu dèficit mentre que l’administració central i la seguretat social només ho ha fet en un 31% i mentre que aquesta ha utilitzat l’increment de la pressió fiscal i la reducció de les inversions com a principals mecanismes d’ajust, en el cas de les comunitats la reducció del dèficit ha estat essencialment a costa d’una menor despesa social. A més, la retallada del dèficit públic ha estat encara més elevada en el cas de la Generalitat, d’un 43%, i tot i amb això la gran majoria de comunitats no han assolit les fites establertes pel govern central.

Ara s’aprofiten la manca d’alternatives de l’administració catalana, amb un accés als mercats financers tancat i sense capacitat efectiva per a obrir una nova emissió d’obligacions, i l’accidentat contenciós independentista per a collar econòmica i políticament a una Generalitat que, no ho oblidem, és també administració de l’Estat a Catalunya. Una intervenció doncs en tota regla.

Convé doncs respondre a una maniobra atrevida, de contingut agressiu i de caràcter ofensiu amb una resposta intel·ligent, àgil i proporcional, optant bé per protegir millor les defenses enfront l’amenaça rebuda o per a generar un contra joc que desorienti i desestabilitzi la posició de l’adversari.

Tal i com vàrem debatre divendres passat amb el company Alber Sagués, professor de la Universitat Pompeu Fabra, al programa Nohosé de RAC1, juguen negres i el moviment és a les mans de la Plaça Sant Jaume.

Us faig arribar l’àudio amb el contingut del debat:




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Volcà islandès

Das Auto

Foc grec