Viabilitats econòmiques
Ahir va sortir publicat al Diari de Girona un article on
diferents economistes expressem el nostre parer sobre la viabiltiat econòmica d’una
Catalunya independent, a petició del mateix diari i com a resultat de l’aparició
d’estimacions sobre els enormes avantatges o les calamitats que acompanyarien
la segregació política de Catalunya de la resta de l’Estat.
En aquest enllaç podeu consultar l’article: Article_DiarideGirona
Al mateix article es fa referència a aquest estudi de la
Fundació CatDem elaborat per les professores Núria Bosch i Marta Espasa de la Universitat
de Barcelona: Estudi_UB
Evidentment una Catalunya independent és
viable econòmicament. La riquesa i viabilitat econòmica d’un país no depèn de la
dimensió de la seva població sinó del talent i creativitat de la seva gent i de
saber fer un ús productiu dels seus recursos i polítiques adequades.
El nostre entorn està farcit d’exemples
que ens mostren com grandària i riquesa no van sempre de la mà però els casos
d’èxit de països petits sovint estan relacionats amb la disponibilitat de
recursos naturals o bé amb la capacitat d’especialitzar-se en activitats molt
productives. Aquest darrer hauria de ser necessàriament el cas català: en no
disposar de l’avantatge dels recursos energètics caldria aprendre a fer millor
el que ja sabem fer i promoure l’emergència d’activitats més innovadores.
El que és evident és que Catalunya només
podria subsistir si fos una economia oberta a l’exterior i plenament integrada
en l’escenari internacional.
Les estimacions dels avantatges i costos
econòmics de la independència sovint són massa reduccionistes perquè no
incorporen els efectes dinàmics propis d’un mon globalitzat. És a dir, no tenen
en compte que les decisions de comerç i inversió avancen molt més ràpid que no
pas els canvis institucionals. A hores d’ara, els efectes dinàmics d’una
separació són difícils de predir correctament però els escenaris extremistes
són improbables.
El grau actual d’interdependència econòmica
entre els països més avançats és molt elevat, sobretot per l’efecte dels fluxos
comercials i d’inversió exterior. Inferir quina seria la resposta de les
empreses transnacionals a la independència hauria de tenir en compte que
probablement el més preocupant no és el què passaria amb una Catalunya ja
independent sinó el que passaria durant el procés de segregació si aquest és
incert i molt conflictiu perquè la inversió vol certesa i regles del joc
clares. Però pensar que les principals empreses amb seu fora del Principat
abandonarien el mercat català és un absurd econòmic.
A l’hora de pensar en els recursos i els
costos, cal tenir present també que un Estat català hauria d’assumir la despesa
social i els serveis públics ja compromesos actualment amb els seus ciutadans,
cosa que podria fer sense dificultats ja que Catalunya és contribuent net dins
Espanya perquè la seva capacitat econòmica supera les seves necessitats.
També caldria tenir en compte però la
conveniència de posar al dia la dotació de capital públic del país, que és molt
deficitària, com també la necessitat de construir estructures d’Estat que a
hores d’ara estan centralitzades al conjunt de l’Estat espanyol.
L’impacte més negatiu a curt termini
probablement seria perdre els avantatges comercials d’accedir lliurement a un
mercat tan ampli i rellevant com el mercat únic i perdre la protecció de l’euro
davant les pressions dels mercats financers internacionals. Evidentment caldria
negociar l’accés a la Unió Europea i l’eurozona i mentrestant aconseguir un
tracte comercial favorable per a les nostres exportacions al mercat únic
europeu, que podria ser més complicat del que sembla.
Amb moneda pròpia es recuperaria una
certa autonomia de política econòmica i comercial però la gestió de la política
monetària dependrà finalment de la seva credibilitat als mercats financers
(això requereix temps i una gestió intel·ligent). Mentrestant caldria estar
preparats per patir uns tipus interès més elevats del deute català.
El més important és la recuperació d’un
cert marge per estructurar de forma diferent la política impositiva, canviar
les prioritats de la despesa pública i fer una política d’oferta regulatòria de
les activitats i els mercats més favorable a la competència, tot i que
probablement el marge seria molt limitat. I el repte més important va més enllà
de la independència: es tracta de saber crear en el futur llocs de treball de
més valor afegit a una població jove cada cop més qualificada.
La sobirania és factible doncs però no és
un camí senzill ni de roses com tampoc l’escenari catastrofista que alguns
dibuixen.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada