Per què ha fracassat l'austeritat fiscal?
Els trimestres
avancen i la política econòmica impulsada per l’eurozona des de l’esclat de la
crisi del deute grec a mitjan 2010 ha dut a un atzucac d’on no es gens fàcil
sortir-ne sense desdir-se i assumir un desmentiment general, tot negant la major. La confirmació oficial
de que el conjunt de l’àrea ha entrat en recessió posa de manifest les
limitacions d’una estratègia que estava més orientada a calmar les tensions
dels mercats financers que no pas acarar la destrucció d’ocupació a tota Europa.
Amb l’establiment de
calendaris i fites estrictes, orientats a la reducció del dèficit públic a les
economies amb sistemes financers més contaminats per actius dubtosos i la
concessió de rescats en forma crèdits als governs més afectats, per tal de que
poguessin atendre les seves creixents necessitats de finançament, es tractava
de generar una major confiança sobre la seva capacitat per atendre els seus
deutes amb l’exterior. Parlem tant d’atendre els deutes d’uns sistemes
financers amb altres que s’havien contaminat per les operacions del mercat interbancari
com també de garantir que els estats fossin capaços d’afrontar els venciments
del seu deute sobirà i d’aconseguir nou finançament a un cost raonable. Alhora,
evidentment, la reducció del dèficit públic hauria de limitar el creixement de
l’endeutament públic en aquests països. Però això difícilment seria possible
sense creixement econòmic.
En el transcurs
dels anys, l’eurozona ha viscut sotracs considerables, amb un intervencionisme
recurrent per mitjà de la concessió de rescats i crèdits a quatre economies i sense
haver impedit, tot i amb això, l’assumpció d’una quitança parcial del deute
grec. I tot en mig d’una sensació recurrent d’haver-se perdut el nord i, en
qualsevol cas, d’ignorar realment quin era el camí de sortida de la crisi
financera.
L’estratègia, comprensible
en un context d’absoluta malfiança cap als responsables polítics d’algunes
economies de l’eurozona, es perverteix quan les economies amb millor equilibri
fiscal i superàvit exterior decideixen empassar-se també l’amarga medicina de l’austeritat
miraculosa. L’efecte conseqüent era el previsible en una eurozona que d’àrea
monetària òptima en té ben poc: sense mobilitat internacional del treball ni mecanismes
d’integració fiscal, quan uns països pateixen una pertorbació econòmica la seva
única esperança és que l’expansió dels altres els ajudi a sortir de la recessió
per la via del comerç exterior. L’opció de la devaluació, com se sap, és inviable
perquè la moneda és compartida.
Però, en decidir l’Europa
més austera que només s’arriba al cel per la via del dolor i la penitència i
voler esdevenir exemple de sacrifici per als díscols i pecadors, han fet que la
resposta a la crisi financera sigui asimètrica i que, per tant, l’ajust en
costos i salaris sigui molt més dur per a uns que per als altres. I és
indiferent quins eren els nivells de deute públic ara fa quatre anys o si els
països que més purguen eren els que abans tenien més disciplina fiscal. El mateix
purgant per a tothom.
El resultat de tot
plegat és ben conegut: conversió d’un problema d’endeutament privat en un seriosa
crisi de deute públic, recaiguda en la recessió econòmica, expansió de l’atur i
la pobresa a tota l’àrea i explosió de les desigualtats socials a les economies
més endeutades.
A l’obscurantisme econòmic,
impregnat d’ideologia, cal afegir que les limitacions del remei es manifesten encara
més virulentes a causa del desencert en la diagnosi. Un article recent d’Olivier
Blanchard (economista en cap del Fons Monetari Internacional) i d'en Daniel Leigh demostra que les contraindicacions de la medicina eren molt més
rellevants que el seu poder terapèutic. El purgant fracassa perquè les
estimacions que s’havien fet sobre els seus efectes eren molt deficients. Els
autors mostren com cada 1% de PIB en que es retalla el dèficit públic té un impacte
negatiu proper a l’1,5% en el creixement econòmic, no pas del 0,5% com s’esperava.
És a dir, el multiplicador fiscal a l’eurozona és molt més intens que no pas el
que indicaven les dades amb que els nostres governants treballaven. En
contextos amb tipus d’interès molt baixos, taxes d’atur elevades i nivells d’endeutament
privat molt alts, l’austeritat fiscal té efectes encara més restrictius de l’habitual
perquè el seu impacte sobre el consum i la inversió és demolidor. Hi ha
precedents històrics que ja ens ho avisaven. És a dir, ja sabíem el que
probablement passaria.
I si en retallar
dèficit l’economia es contrau encara més, les bases impositives s’empobreixen. I tot i
la retallada de despesa i l’augment de la pressió fiscal el dèficit no dona el
seu braç a tòrcer i l’endeutament públic es dispara. Espanya tancarà el 2012
amb el doble de deute públic que l’any 2008.
La tranquil·litat
als mercats de capitals ha acabat arribant però sobretot a partir del compromís
fet públic pel president del Banc Central Europeu a intervenir directament en
el mercat de deute públic per tal d’evitar un major creixement de les primes de
risc de les economies sota vigilància de l’Eurogrup. Ha estat doncs l’anunci d’una
política monetària més expansiva qui ha dut la calma a les aigües turbulentes dels
mercats, més que no pas l’austeritat fiscal. Algunes veus del rovell de l’ou de l’eurozona
ja deixen entreveure un progressiu (i discret) canvi d’orientació en la
política econòmica que probablement serà més evident un cop passin les
eleccions alemanyes del setembre.
I si tot això no
sembla prou rellevant, un exemple ens pot ajudar a entendre-ho millor. Ja es públic i reconegut que la Generalitat incomplirà clarament l'objectiu de dèficit públic del 2012. Mirant endavant, la diferència existent entre el dèficit públic que l’administració central exigeix a la Generalitat per
al 2013 (0,7%) i el que aquesta aspira a aconseguir via negociació (l’1,5%) és
de 0,8 punts de PIB. La distància representaria doncs no només un major escanyament de la despesa social, també induiria aproximadament un 1,2% suplementari de caiguda de l’activitat econòmica, el que vindria a representar perdre un mínim de 150.000 llocs de treball addicionals a Catalunya. Després de fer un forat per a tapar-ne un altre, hora
és doncs ja de treure’ns la llana del clatell.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada